IKEA ingår nytt samarbete med bolaget Adlede gällande kontextuell annonsering i Japan, Tjeckien, Kanada, Italien och Umeå.
Adledes kontextuella annonseringsteknologi gör så att IKEAs digitala annonser endast visas i utvalda artiklar hos kända publicister.
IKEA i Umeå såg direkt möjligheten att komma närmare sina digitala kunder och kommunicera kring frågor som är viktiga för dem.
– När vi upptäckte att våra kollegor från IKEA Globalt valt att samarbeta med Adlede som är baserat i Umeå blev vi på IKEA Umeå genast nyfikna på att se hur vi i Umeå skulle kunna få vara del av något större och visa på den lokala entreprenörsandan och kraften som finns i Umeå, säger Dino Jahic, IKEA Umeå.
– Att möta och lära av våra kunder, såväl fysiskt som digitalt, är grunden för att verkställa vår vision; Att skapa en bättre vardag för de många människorna. Det känns därför väldigt spännande att IKEA tar klivet in i framtiden och låter tekniken bana väg för nya kundmöten i denna digitala era, utvecklar Sara Edenius, IKEA Umeå.
Med hjälp av cookiefri, GDPR-säkrad digital annonsering tror sig IKEA få bättre effekt per investerad krona.
– Samarbetet med IKEA och andra starka varumärken är en bekräftelse på att kontext som
variabel i digital marknadsföring är här för att stanna, speciellt i dessa tider då det finns en växande medvetenhet om integritetsfrågor och säkerheten kring personlig data, säger dr Johanna Björklund, medgrundare och CTO på Adlede.