SvD har precis haft sitt starkaste kvartal någonsin. Faktiskt hela Schibsted går riktigt bra just nu.
De digitala upplageintäkterna klart över fjolårets nivåer. SvD:s digitala prenumerationsbas ökade med 59 procent jämfört med tredje kvartalet 2016 och har nu 55 000 läsare. Resultatet blev 18,3 miljoner vilket är fyra procent högre än förra året.
– Det gläder mig verkligen att fått ett så fint gensvar på våra satsningar från SvD-läsarna och att vi gör ännu ett mycket bra ekonomiskt resultat. Nu kommer vi, som vi tidigare aviserat, att satsa kraftfullt på SvD:s kvalitetsjournalistik och på vårt datadrivna kundinsiktsarbete under 2018, säger SvD:s vd Gunilla Asker i ett pressmeddelade.
Fyra procent kanske inte låter som en champagne-kväll med redaktionen när man jämför med exempelvis Facebooks intäktsökning om 47 procent, men för gammel-media är det här riktigt bra jobbat. Bara förstå hur mycket de behövt jobba med arbetskulturen och förståelsen för det där med ‘internet’ för att lyckas ställa om hela verksamheten.
Siffrorna dyker upp i kvartalsredovisningen från Schibsted som haft sitt bästa tredje kvartal sedan mycket länge. Resultatet landade på 316 miljoner kronor vilket är 26 miljoner högre än samma period förra året.
– Alla våra affärsområden bidrar till det starka resultatet. Framför allt drivs resultatet av hög tillväxt hos Schibsted Growth, där särskilt Lendo fortsätter att utvecklas mycket positivt. Aftonbladet redovisar också ett starkt kvartal, inte minst tack vare en hög annonstillväxt online, säger Raoul Grünthal, vd Schibsted Media, i ett pressmeddelande.
Omsättningen för hela gänget uppgår till 1,3 miljarder kronor.
Här ska hatten av för visionärer och affärsmästare som Peter Grytterhielm (COO) och Mats Eriksson som grundade Tillväxtmedier, som sedermera blev Schibsted Growth. Dessa två herrar var de första som såg till att Schibsted kunde få intäktsströmmar utanför kärnaffären. Utan deras insatser hade kanske Schibsted varit ett litet kontor i Bromölla idag (vilken är en mysig liten stad).