Att följa ett varumärke eller företag på Instagram är vanligare än du tror

Många tror kanske inte det, men det är alltså många som använder Instagram för att hålla koll på sina favoritföretag och varumärken. I samband med att Instagram lanserar en ny mobiltjänst för företag som vill hålla koll på användarnas interaktioner med bland annat annonser, så släpper man också dessa intressanta siffror.

Det Facebookägda företaget uppger nu att över hälften av deras 400 miljoner användare följer ett företag via plattformen, och ännu fler (60 procent) fått nys om nya produkter via tjänsten. Nu hoppas fotoappen att fler småföretag ska nyttja deras data-tjänster.

Med över 200 000 registrerade företag på Appen så är det inte helt förvånande att man så gärna vill understryka betydelsen av appen för marknadsföring.

Detta gäller i synnerhet nu, när man släpper sin nya uppdatering som ska göra det lättare för företag och annonsörer att hålla koll på mer än bara antalet likes och delningar av reklaminlägg. Man kommer nu att kunna hålla koll på sådant som intryck, räckvidd och engagemang (tillsammans med tidpunkterna för visningarna) – allt via mobiltelefonen.

Läs mer: Nu kan du se räckvidd och engagemang på Instagram – så att du börjar annonsera

Ett av målen är att hjälpa små företag att få insikter kring deras följare, och för att få dem att betala för fler annonser. Kort sagt – om ett företag inser värdet av en aktiv närvaro på Instagram, så kommer de snart att köpa reklamtid. På så sätt tjänar Instagram pengar även fast analystjänsten kommer att vara gratis.

Behöver du hjälp med er närvaro på Instagram? Klicka här