Denna gång gästas Growthpodden av Madeleine Lindgren Lassoued, Head of Digital Marketing på M, Volvo Car Mobility.
Madeleine berättar om hur hon som tidigare chef för digital marknadsföring på Bisnode byggde upp deras digitala marknadsförings- och tillväxtavdelning från grunden. Nu ska hon göra det igen, fast för Volvo Car Mobility.

Hur lång tid tog det att bygga upp avdelningen med tillhörande team? Vad var målen och vilka KPIer var satta? Vilka roller fanns med i teamet? Vilka verktyg använde de sig utav och vad var nyckeln till framgång? Madeleine ger oss svaren på allt detta.
Anteckningar från poddavsnittet:
00.19 Joni välkomnar Madeleine Lindgren Lassoued som började som Team Lead men fick snabbt ta över som digital marknadschef på Bisnode. Hon fick uppdraget att bygga upp ett helt datadrivet och digitalt marknadsteam.
01.33 Först efter 1,5 år var teamet på plats och det var då Bisnode kunde börja springa. Först var de tvungna att kartlägga och förstå hur Bisnodes affär såg ut, vad de ville uppnå och hur de skulle ta sig dit.
02.57 Målet var att bli Sveriges bästa B2B-marknadsavdelning. Madeleine berättar att bättre resultat och förbättring av den organiska trafiken var några av de KPI:er som fanns med i det målet. För att uppnå det behövde de mäta, ha rätt plattformar, förstå sina kunder, var finns dem, hur når de dem och vilka processer behöver de ha på plats.
04.10 ”När man kopplar teknologi med människor, det är då magin händer.” När du ska bygga upp ett team är det viktigt att anställa personer med rätt mindset.
06.26 Content Marketing, optimering av hemsida, marketing automation, konceptkampanjer är några av sakerna som teamet arbetar med. Madeleine berättar mer om vilka roller som fanns med i hennes team och vad deras huvudsakliga uppgifter var.
07.27 Vad Customer Marketing är i detalj.
09.38 Madeleine berättar om hur hon delade avdelningens insikter kring sina nyckeltal för resten av organisationen.
10.38 Det är tungt att driva förändring, även när man ska driva ett team. Vad ska man tänka på som ledare för ett team, som tidigare inte arbetat med varandra?
13.24 Hur får man ett team att enas och förstår målet?
15.05 Madeleine delar med sig av exempel på hur de använde den data de fått fram och vilka plattformar de använde, bra och mindre bra verktyg.
17.05 Går djupare in på vad www.eyequant.com är, ett verktyg som hjälper dig att se hur kunderna kommer att reagera på designen på din annons.
20.49 Hur såg Bisnodes work flow ut för att testa, mäta, optimera och testa igen.
25.12 15 punkter som teamet checkade av månadsvis för att se att de gjorde rätt saker.
26.24 Det här var nycklarna till framgång för Madeleine.
28.26 Madeleine berättar om hur Customer Marketing-rollen hjälper till att få en längre insikt i kundresan.
Ordlista:
A/B-test
En metod för att optimera din webbplats. Du testar dina två bästa förslag på hur en sida ska se ut på din webbplats. Förslagen testas sedan slumpmässigt på dina besökare. Du kan sedan se genom data vilket förslag som gav bäst resultat.
Content Marketing
Produktionen av innehåll som dina användare tycker är värdefulla, till exempel videoklipp, blogginlägg, white papers, fallstudier, e-böcker, och ger bort det utan kostnad med syftet att bygga upp medvetenhet om ditt varumärke och att driva trafik till dina kanaler.
Heat maps
Ger dig information om vilket innehåll som fungerar eller inte på din webbplats.
Konvertering
En konvertering är den aktivitet du vill att användarna ska genomföra när de besöker din sajt eller din butik, till exempel att köpa en produkt eller ladda ned en guide.
Machine Learning
Är ett område inom datavetenskapen som handlar om metoder för att få datorer att “lära” sig utifrån data den tar till sig, utan att datorerna programmerats i förväg för den uppgiften.
Marketing Automation
Automatiserad och riktad marknadsföring baserad på kundens beteende.
Marketing Technology Stack
En grupp av teknologibaserade verktyg (SaaS-plattformar, traditionell programvara, sociala medier-verktyg, exempelvis) som marknadsförare använder för att effektivt kunna genomföra marknadsaktiviteter på ett flertal kanaler.
Sales Funnel
Är en försäljningstratt som representerar de olika stegen som en potentiell kund går igenom på vägen mot att bli en lojal kund.
User Onboarding
Den process varje ny besökare eller användare går igenom för att använda en app eller tjänst första gången.
Scoring modeller
Resultatet av ett scorecard-kort. Ett scorecard är en tabell där alla element som påverkar resultatet separeras i individuella egenskaper, var och en med eget värde.
Telefon tracking
Hjälper marknadsförare att bättre förstå sin publik genom att analysera vilka digitala och analoga marknadsföringstekniker som gör att kunderna lyfter på luren för att ringa upp.