Atlas plattform ska underlätta för marknadsförare på Facebook

Facebook påstår sig ha tagit nästa steg inom digital marknadsföring då de använder sig av Atlas plattform. Enligt Atlas chef, Erik Johnson, är tekniken en överlägsen och mer förfinad version av cookies.

Redan år 2013 använde sig Facebook av Atlas, men i oktober nylanserades tekniken i Europa, USA och nu även Australien.

När man använder Atlas kan man via Facebook ID följa användare över flera plattformar vilket resulterar i att man har koll på dem när de besöker andra webbplatser.

Atlas vill dessutom att marknadsförare ska kunna nå användare oavsett vilken enhet de använder. Ett exempel på det är Atlas funktion på mobila enheter.

Erik Johnson menar att cookies inte fungerar särskilt bra på mobila enheter vilket leder till att man tappar en stor del potentiella kunder då människor idag spenderar cirka 3 timmar per dag mobilt. Detta är ett problem som Atlas vill försöka lösa åt marknadsförare.

> Läs mer här 

Artikeln är skriven av:

nicole_forsblad
Nicole Forsblad
Mälardalens Högskola