Årets marknadsföringsord är Personalisering

“Personalisering” är årets marknadsföringsord enligt en årlig undersökning genomförd av ANA – Association of National Advertisers i USA.

Och visst kan väl även vi i Sverige hålla med om att just det ordet passar som årets ord för alla marknadsförare.

Tidigare ord var:

2018 – Brand purpose
2017 – Artificiell intelligens
2016 – Transparens
2015 – Content marketing
2014 – Programmatic

Personalisering är vad dagens konsumenter förväntar sig. Varje prospekt eller kund vill att varumärket ska se dem för just dem och erbjuda skräddarsydda produkter eller tjänster. Eller åtminstone prata deras språk och förstå behoven.

Med data kan varumärken skapa personaliserade erbjudanden. Samtidigt är data något som anses fult att samlas in. Här är en motpol som vi lär få se varumärken brottas med under 2020. Vår gissning, om man nu ska sia in i framtiden, är att årets ord 2020 blir “Integritet”.

Här kan du läsa mer från ANA eller här.