Utvecklingen av Augmented Realiy (AR) har gjort en del stora framsteg det senaste året. Inom kort bedöms en stor del av alla användare interagera med AR, så det är hög tid för företag och marknadsförare att hoppa på tåget.
Apple har varit tydliga med att AR är nästa stora grej i teknikvärlden, och de jobbar hårt på att få ut AR till alla iPhone- och iPad-användare. Redan nu i september kommer deras iOS 11, som kommer ge alla tillgång till ARKit, ett program för att göra egna AR-filmer. Tillsammans med IKEA håller de även på att utveckla en app för att du ska kunna se hur IKEA-möblerna ser ut och passar i ditt hem innan du köper dem. Utvecklingen verkar ha gått över förväntan, eftersom IKEA räknar med att lägga till fler produkter än vad som initialt bedömdes innan appen görs tillgänglig.
Läs även: AR-utvecklingen går framåt med stormsteg
För exempelvis Förenta Nationerna (FN) är det däremot Facebook som är deras föredragna AR-plattform. Förra helgen gjordes en stor digital manifestation i New York i samband med ”World Humanitarian Day”. Facebookanvändare kunde genom Facebook Live se och höra berättelser från civila som flytt från krig- och konfliktområden genom att använda videokameran i mobilen, och få ett AR-filter över sin film. Det visades även AR-förstärkta videoklipp på en av de stora skärmarna på Times Square. För att skapa denna manifestation användes Facebooks Camera Effects Studio, en funktion som bara är fyra månader gammal, men som redan fått stor uppmärksamhet från marknadsförare.
Enligt Craig Elimeliah, VD för creative technology på VML, FNs mediebyrå, är Facebook suveränt att utveckla AR i, eftersom användarna redan finns där. Dessutom finns kopplingar till Instagram, och det finns möjligheter att jobba med såväl förinspelad video som livestreaming. Facebooks Camera Effects Studio gör det möjligt för marknadsförare och företag att enkelt skapa AR-effekter att använda i kommunikationen med kunder och användare.
Läs även: IKEA avslöjar mer om Apple-samarbetet
Andra som kommit igång med AR är bland annat PGA-Tour och företaget Jam3. PGA Tour håller på att utveckla en app som gör det möjligt att följa golfrundor på en 3D-renderad golfbana. Appen utvecklar i Apples ARKit och beräknas finnas tillgänglig inom sex månader. Jam3 å sin sida håller tillsammans med Joy Kagawa, författare och tidigare intagen på ett japansk-kanadensiskt interneringsläger, på att utveckla en app som kallas ”East of the Rockies”. Appen låter användare följa med till ett interneringslägre där flera tusentals japaner och amerikanskfödda japaner hölls fångna under andra världskriget. Appen syftar till att väcka empati hos användarna, något som Jason Legge, producent på Jam3, menar att de lyckas oerhört väl med.
Med den här snabba utvecklingen tror bedömare att inom bara tre år kommer hela 54,4 miljoner amerikaner regelbundet att interagera med AR. Det är med andra ord dags att på allvar börja fundera på hur du och ditt företag kan använda AR för att skapa nya typer av berättelser för att kommunicera med marknaden. Om inte annat så kommer de unga som tycker att filter på Snapchat är häftiga idag, att förvänta sig motsvarande AR-filter i andra sammanhang om bara några år, och då är det de som är de viktiga konsumenterna.