Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Är riktade annonser TV-bolagens räddning?

TV-bolag är fortfarande beroende av demografiska eller geografiska mätdata när de köper reklamtid. Att man bara riktar sig till en liten del av konsumenterna som tittar är tyvärr något man får räkna med. Men riktad TV kan vara lösningen som ska låta grannar som ser på samma TV-program få olika reklaminnehåll, baserat på deras intressen.

Riktad TV – ”adressable TV” – är helt enkelt en liten dosa kopplad till TV:n, via vilken man kan sända olika innehåll till mottagarna. Lösningen har fått en del uppmärksamhet, och många TV-bolag som på sistone ser streaming-tjänster som Netflix springa ikapp dem ser riktad TV som en lösning på deras problem.

Den riktade reklamen tar del av relevant mätdata för att identifiera hushåll som matchar annonsörens målpublik. Kampanjens framgång kan mätas och innehållet förbättras i realtid.

Förutom att TV-bolagen kan lova annonsörer en större chans att träffa rätt publik, så kan upplevelsen också förbättras för konsumenten som får mer relevant reklam på sin TV. En undersökning från analysföretaget Experian visar att hushåll som fått ta del av riktad reklam har en 38 procents större närvaro när de tittar på reklam.

Även om kostnaderna för sådan reklam är högre än för traditionell TV, så säger förespråkarna att den riktade reklamens bättre effektivitet balanserar ut intäkterna. Istället för att spendera pengar på ”felriktad” reklam kan man nu öka möjligheterna att rätt person ser rätt reklam.

Riktad reklam öppnar även möjligheten för TV-bolagen att agera över flera plattformar, utöver själva TV:n. Marknadsföringen kan vara riktad i TV-soffan, och följas upp på mobilen, plattan eller laptopen. Enligt många undersökningar delar alltfler användare sin uppmärksamhet mellan flera skärmar – även när de tittar på TV i sitt vardagsrum.

Läs mer: Vi tittar allt mindre på TV – även när vi tittar på TV

Med allt kräsnare konsumenter, och en stor generation av millennials som får allt större inkomster kan det vara viktigt för TV-bolagen att inte skrämma bort dem med missriktad reklam – utan istället öka annonsörernas och därmed sina egna intäkter med ”rätt” innehåll till ”rätt” personer.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.