Native advertising har blivit ett hett ämne inom annonsmarknaden. Som med alla nya digitala kanaler kommer en viss förvirring om definition och struktur. Med anledning av detta har IAB Task Force för Native Advertising under våren arbetat med att ta fram riktlinjer för branschen inom området. Dessa riktlinjer och en studie med 30 publicister och 30 marknadschefer kommer att presenteras tillsammans med intressanta talare och case på IABs seminarium den 4 juni.
Om du vill gå på seminariet ska du klicka här!
Bilden ovan är från SVD resesektion som gör reklam för resor med SVD Accent. Även Schibsteds webbplats Politism har börjat med Native Advertising, skriver Dagens Media.
Wikipedia förklarar Native Advertising “Native advertising is an online advertising method in which the advertiser attempts to gain attention by providing content in the context of the user’s experience. Native ad formats match both the form and function of the user experience in which it is placed. The advertiser’s intent is to make the paid advertising feel less intrusive and thus increase the likelihood users will click on it. One form of native advertising, publisher-produced brand content, is similar in concept to a traditional advertorial, which is a paid placement attempting to look like an article. A native ad tends to be less obviously an ad than most advertorials”.