Över 70 procent av alla amerikanska tonåringar använder Instagram, 59 procent tweetar och 45 procent loggar in på Facebook enligt en undersökning som frågade 7.200 tonåringar.
Studien kunde även identifiera vilken kanal tonåringarna helst ser som marknadsföringskanal. Även här segrade Instagram (38%) följd av Twitter (34%) och sist Facebook (21%).
“Our fall 2014 survey results indicate teens continue to diversify their tastes through discovery of emerging brands and multi-brand experimentation, even as their views of the economy worsen. We also observe trends that indicate teens use social media, mainly Instagram, to create their own unique personal brands and seek peer affirmation. Millennials continue to be early adopters of change who use technology to engage with brands ‘on demand’ on their own time.” sa Steph Wissink på analysföretaget Piper Jaffray om studien.
I de yngre grupperna är trenden tydlig – Facebook har fått gett vika för nya kanaler som Instagram. Facebook har helt enkelt blivit för mainstream och när det händer sviker ungdomarna. De vill ha sina egna kanaler fria från mamma, pappa och mormor.