IAB meddelade nyligen att deras nya chef för avdelningen ”research and impact” blir Chris Kuist. Målet är att förstå hur människor beter sig, i synnerhet på mobila enheter. Frågan är om han är mogen uppgiften.
Kuis jobbade tidigare som chef för ”insights and innovation” på The Weather Company, ett IBM-företag fokuserat på att leverera väderdata till såväl konsumenter som företag. I den nya rollen förväntas han leda arbetet kring att mäta media och marknadsföring, och på så sätt hjälpa publicister, byråer och företag att förstå kunderna.
I dagens värld har kunskapen om konsumenternas beteende på mobila enheter varit svårare att fånga, i synnerhet som många dessutom rör sig mellan olika enheter under dagens lopp. Allt fler ”cross-device” mätföretag och lösningar börjar dyka upp, men nu är det Kuists jobb att ta IAB till framkanten av forskningen.
Det är en diger uppgift han har framför sig, i synnerhet som IAB fortfarande sitter fast i funderingar kring hur de kan kringgå Adblockers som blivit en allt större näve grus i maskineriet för digitala annonsörer. Adblock Plus meddelade nyligen att antalet mobila enheter som använder adblockers har ökat lavinartat, något som Kuist nu måste hantera för att kunna skaffa den önskade insikten.
Läs även: Adblock ökar på mobilen
Randall Rothenberg, VD på IAB, sa i en pressrelease att ”det är en ny värld som kräver riktig erfarenhet från industrin, nya idéer och kritiskt tänkande – saker som Chris Kuist har med sig”. Men frågan är om Kuists erfarenheter från insight and innovation på TWC kommer räcka för att få IAB på rätt köl gällande förståelsen för mobilanvändare.