Är GIF-annonser det nya för annonsörer?

Sedan Facebook gjorde det enklare att söka upp gif-animationer har användandet av de rörliga småbilderna formligen exploderat. Tillsammans med en ny funktion i Apples iOS11 skapas dessutom nya möjligheter för annonsörer att synas med kreativa annonser på plattformen.
I Apples nya iOS11 finns det en funktion för att göra en gif-animation av Apples live-foton. Detta, tillsammans med Facebook-användarnas vurm för gif-animationer, gav Carlsberg i Israel tillsammans med annonsbyrån BBR Saatchi & Saatchi en idé. De använde sig av en kombination av gif-animationer, live-foton och mobilens touch-skärm för att skapa en interaktiv annons för att uppmärksamma det judiska nyåret (Rosh Hashanah).
Annonsen uppmanade användarna att trycka på en röd punkt på annonsen och sedan inte släppa taget. Beröringen satte igång en serie bilder som avslutades med reklam för Carlsberg. Det fungerade dock bara för iPhone-användare, men det fick trots det väldigt god respons. Hela 13 % engagemangsnivå, vilket slog Carlsbergs tidigare rekord på 9 %. Annonsen nådde dessutom 250.000 personer som interagerade med annonsen över 4.000 gånger.
Betyder detta att gif-animationer är nästa stora grej för annonsörer? Varför inte. Människor tycker om rörliga bilder, samtidigt som de inte är förtjusta i långa laddtider. En gif kan då vara ett bra mellanting som är enkel att skapa och som dessutom kan öka engagemang om annonsen görs interaktiv. I syfte att synas på flera platser eller ha flera annonser snurrande samtidigt kan det vara kämpigt som företag att skapa massor av reklamfilmer för att hela tiden hålla sig uppdaterad och aktuell. Med de här nya funktionerna kan produktionstiden sannolikt kortas, samtidigt som effekten ökar. Det är i varje fall värt att testa.
Här ser du hur Carlsbergs annons såg ut: