Facebook och AdBlock Plus (ABP) – världens största reklamblockerare – fortsätter att bekämpa varandra. Sociala mediejätten verkar för närvarande leda, trots AdBlocks tidigade löften. Innebär detta att Facebook vinner?
Första gången Facebook annonserade att man tänker börja kringgå reklamblockeringstjänsterna och visa reklam för användarna ändå så tog det bara några dagar innan AdBlock hade kommit runt det. På sin blogg skrev ABP att Facebooks kringgående var dömt att misslyckas även i framtiden.
Läs mer: Adblock Plus in the corner forcing Eyeo to reveal all
Men det verkar som om Facebook just nu leder. Annonserna fortsätter att dyka upp i användarnas flöden oavsett om de har reklamblockerare eller inte. ABP’s filter hinner helt enkelt inte med att känna igen de allt mer dolda identifieringstaggarna som talar om något är en annons eller inte.
Så Facebook verkar vinna. Men är det alltid en seger? Enligt Eyeos Ben Williams så är finns det en risk att annonserna, i sin jakt på att alltmer se ut som “vanliga” inlägg, snart kommer vara omöjliga att skilja ut även för användaren.
Williams menar också att Facebooks drag var väntade, och erkänner att man behöver mer tid innan man lyckas uppdatera mjukvaran – och att det bara är en fråga om “några veckor” innan man återigen kan blockera Facebooks annonser.
Samtidigt med detta så har ju ABP öppnat en egen annonsplattform för vitlistade annonser – Acceptable Ads Platform – som också kommer ge dem 6 procent av intäkterna. Dessa inkomster kan komma väl till pass när man nu alltså tänker fortsätta utmana ett företag som drar in kring 17 miljarder kronor i kvartalet (främst via just annonser).
Vi lär inte ha sett sista schackdraget i kampen om annonseringen på internet.