Facebook är en nära perfekt plattform för att dela våra upplevelser och sanningar med varandra. Och det är när vi delar sanningar från vår omvärld i form av nyheter som Facebook allt mer börjar likna ett mediaföretag. Även Mark Zuckerberg tycker just så.
Mark Zuckerberg, grundare av Facebook, har ofta svarat nej på frågan “Är Facebook ett mediaföretag?” och stolt förklarat att man är ett teknikbolag som förser användare med en plattform. Den inställningen fungerade fram till att man införde Instant Articles och att allt fler började dela sanningar ifrån sin omvärld på Facebook. Numera är man en större nyhetskanal än många andra lokala och globala tidningar.
Det var i ett samtal med COO Sheryl Sandberg under en Facebook livesändning som Mark yttrade för första gången “Facebook is a new kind of platform. It’s not a traditional technology company.” och “It’s not a traditional media company. You know, we build technology and we feel responsible for how it’s used.”
Bakgrunden till samtalet är den stora spridning fejknyheter som Facebook varit värd för och deras långsamma reaktion till att fixa problemet.
I alla sammanhang där vi vill berätta våra sanningar dyker det upp troll dvs personer som vill hamna i fokus oavsett om de far med osanning eller inte. Trollen har satt troll i maskineriet på Facebook som nu måste ta ansvar för innehållet. När de gör det så lämnar Facebook sin trygga hamn i att vara ett “teknikbolag” till att bli ett “mediabolag”.
Något som nu andra medier bör ta ställning till. För som det är idag matar andra medier ett av världens största medier (Facebook) med sitt innehåll som bara växer och växer.