Är den fysiska spelbutiken snart död?

Videobutikerna som tidigare fanns i varje gathörn är så gott som borta på många platser, utkonkurerade i den uppkopplade världen. Är dataspelsbutikerna nästa att försvinna?

Det tycks ha blivit allt lättare och populärare att använda sig av online-butiker för att köpa spel. Samtidigt som spelbutikerna – trots jultider – rapporterar allt lägre siffror så har spelföretagen de bästa av tider. Sony rapporterat försäljningsrekord med sin nysaste Playstation, och vågen av sjukskrivningar ökade när senaste Fallout4 dök upp. Electronic Arts rapporterar att 20 procent av deras köp är onlinebaserade, mot fjolårets 10-15 procent, skriver New York Times i sin artikel om ämnet.

Trots detta är alltså spelbutikerna ett försvinnande släkte. Sedan länge är laddas förvisso majoriteten av mobila och PC-baserade spel via internet, men det är först nu den tekniska utvecklingen för spelkonsoler har hunnit ikapp. Större hårddiskar och snabbare bredband för många har resulterat i att allt färre traskar ner till butiken för att köpa ett spel.

Läs mer: Playstations chatt får en egen mobilapp

Gamestop, som drabbats hårt av fallande fysiska försäljningssiffror, säger till New York Times att de bland annat tänker satsa mer på kundsupport i kombination med onlineförsäljning.

Min egen erfarenhet som dataspelare är också att speltjänster som Valves “Steam” underlättar inte bara spelköpet, utan även sådant som automatiska uppdateringar och buggfixar. Som PC-spelare är jag förvisso sedan länge vad vid internet som källa för spel, men säkerligen är just sådant som uppdateringar viktigt även för konsolspelarna.

Det råder ingen tvekan på att i takt med förbättrad uppkoppling och alltfler onlinebaserade spel så kommer man inte längre fylla hyllan med plastaskar, men kanske ett antal nya hårddiskar….