Nyhetsflödet i Apple News kommer snart att få sällskap av sponsrat innehåll – native advertising. Det enda som tydligt kommer urskilja annonserna från vanliga nyheter kommer vara en liten “tag”, en textremsa för att påminna om att det just är en annons.
Detta rapporterar Buiness Insinder, som refererar till ett specifikationsdokument för utvecklarna av Apples mobila annonsplattform.
Läs mer: Det finns nu 1 miljard uppkopplade Apple enheter
De sponsrade artiklarna kommer att visas direkt i det vanliga flödet, och anpassas utseendemässigt med exempelvis samma teckenformat. Tanken är att annonserna ska “smälta in” i omgivningen, och det enda säkra sättet att skilja ut annonsen från flödet ska vara via “sponsored”-taggen.

Tanken med det nya formatet är att ge annonsörer ett nytt sätt att marknadsföra just sponsrat innehåll, samtidigt som den tydliga taggen följer FEC’s rekommendationer kring sponsrade artiklar (som alltså måste vara tydligt utmarkerade).
Apple kommer fortfarande att plocka 30 procent från intäkterna av annonskampanjer via deras plattform, vilket är ganska saftigt. Men när rapporter pekar på att 40 miljoner använde Apple News bara under januari månad så kan det vara värt priset.
Det nya annonsformatet väntas komma någon gång nästa vecka, samband med den planerade iOS-uppdateringen till iPhone och iPad.