Apple storsatsar på exklusivt TV-innehåll

Det är inte bara AR som står på Apples agenda, de vill även vara med i kampen om tv-tittarna. Därför satsar de nu en miljard dollar (över 8 miljarder kronor) på att ta fram eget exklusivt tv-innehåll.
För att vara relevant i dagens rörliga medier måste du ha exklusivt innehåll, något som såväl de stora kanalerna HBO och Netflix, som Snapchat och YouTube förstått. Nu hakar Apple på trenden och avsätter 1 miljard dollar för att ta fram sitt egna material enligt en källa till Wall Street Journal.
Att lägga en miljard dollar på att ta fram exklusivt tv-material kan tyckas som mycket pengar, och summan räcker faktiskt till att producera hela tio nya program av samma typ som HBOs storserier. Däremot är det bara hälften av vad HBO beräknas lägga på sitt eget material. Att Netflix är den riktigt stora aktören i dagens läge visas av att de däremot beräknas lägga ca 6 miljarder dollar (närmare 50 miljarder kronor) på att ta fram eget material under 2017, så Apple har en bit kvar innan de kan hävda att de är störst på tv.
Frågan är om Apple avser försöka hitta synergier mellan sina olika storsatsningar. Det vore ju onekligen intressant att kunna se exklusiva tv-program i AR-miljö. Exakt hur det skulle gå till återstår dock att se, att titta på tv samtidigt som du sysslar med andra aktiviteter är ju i de flesta fall inget som uppmuntras.