Som väntat har Apple lanserat en ny iPhone och en helt ny produktkategori med sin smarta klocka Apple Watch. Först till det relativt tråkiga i sammanhanget. iPhone kommer nu i två nya modeller som går under namnet iPhone 6 och iPhone 6 Plus. Den första är en lite större iPhone med en skärmstorlek om 4, 7 tum och som ger dig en något bättre kamera samt en snabbare processor för att hantera grafik. Den andra som går under namnet iPhone 6 plus är en mycket större modell som har en skärm på hela 5, 5 tum. Båda mobiler får en ny rörelseprocessor som heter M8. Med den kommer vi bland annat att kunna mäta lufttryck och se hur långt vi har sprungit.
För enklaste modellen, iPhone 6 med 16 gigabyte minne, får du betala 6395 kronor. För 64 gigabyte minne betalar du 7395 och 128 gigabyte kostar 8395 kronor. iPhone 6 Plus kostar 7395 kronor för 16 gigabyte, 8395 kronor för 64 gigabyte och saftiga 9395 kronor för 128 gigabyte-modellen.
Den STORA nyheten i liten förpackning var lanseringen av Apple Watch. Ryktet har länge svajat fram och tillbaka om Apple ska lansera en smart klocka eller inte. Nu visar det sig att så blir fallet. Klockan kommer att finnas tillgänglig i butiker under första halvan av nästa år för 349 dollar. Så vad ska vi med en Apple Watch? I skrivande stund kan jag inte helhjärtat argumentera för att köpa en då vi som varit med ett tag vet att alla produkter från Apple i sin första generation inte lever upp till förväntningarna. Jag kommer absolut vänta till andra eller till och med tredje generationen och starkt rekommenderar dig att göra detsamma.
Allt vi vet om Apple Watch summeras i denna video:
Vad Apple Watch kommer att innebära för mediabranschen blir något vi får se, men vi kan sia om några saker:
Nya annonsformat
Vi kommer med all säkerhet se nya annonsformat som förmodligen blir in-app-adverts.
Analys och mätning
Vi kommer med all sannolikhet behöva hantera nya mätvariabler som kommer att vara mer personliga. Vad klockan kan bland annat kommer att mäta är om vi är i rörelse när vi ser annonser, hur vår puls slog när vi såg annonsen och mer.
Hur som haver är det en spännande tid med nya möjligheter som kommer med denna nya produktkategori.
Som en härlig sidoprodukt lanserade Apple ikväll även Apple Pay, en ny mobil betalningslösning. I ett första skede kommer tjänsten dock endast fungera i USA. Vad Apple Pay kan komma att göra är att helt enkelt konkurrera ut alla andra betallösningar på nätet.