Teknikjätten Apple har köpt upp den digitala magasintjänsten Texture som tillhandahåller ca 200 olika tidningar och magasin. Texture har kallats för “tidningsvärldens Netflix” som ger tillgång till alla tidningar för ca 90 kr i månaden. Ännu är det oklart vad Apple fick betala för tjänsten, men det verkar vara ett led i Apples jakt på att knyta till sig olika typer av trovärdiga publicister.
Den senaste tiden har Apple köpt upp ett antal företag som rör sig i publicistområdet, bland annat bokdistributören BookLamp och musiktjänsten Beats. Nu köper de alltså även upp tidningstjänsten Texture som jobbar med ett flertal stora magasinpublicister. Det verkar med andra ord som att Apple försöker bli en trovärdig distributör av olika typer av media. Nu har de såväl tidningar och böcker som musiktjänster genom Apple Music som börjar användas allt mer och som på allvar börjar konkurrera med Spotify och Amazon Music.
Apple köper upp hela Texture, och får därmed även med all personal. Enligt uppgifter från Apple kommer detta dock inte innebära några skillnader för Textures arbete, utan de kommer fortsätta tillhandahålla appar för såväl iOS och Android som Amazon Kindle Fire och Windows 8 och 10.
Däremot ställer sig många frågan vad den långsiktiga planen med köpet faktiskt är. Tidigare hade Apple sitt eget “Newsstand” i iOS, som tillhandahöll olika tidskrifter via en app. Denna lades dock ner eftersom den aldrig riktigt tog fart. Vissa spekulerar i om de kommer att starta upp en tidningsverksamhet igen, eller om delar av Texture kommer att gå in i Apple News för att stärka upp den verksamheten.