Apple jagar Fitbit som sålt 4,4 miljoner enheter

Apple har sålt 3, 6 miljoner Apple Watch under andra kvartalet vilket är 0,8 miljoner efter konkurrenten Fitbits 4,4 miljoner, enligt International Data Corporation (IDC).

Totalt såldes det 18,1 miljoner så kallade wearables, alltså uppkopplade enheter som du bär omkring som exempelvis en klocka. Antalet Wearables har ökat hela 223,2 procent jämfört med föra året och Apple är en starkt bidragande faktor till ökningen.

“Anytime Apple enters a new market, not only does it draw attention to itself, but to the market as a whole. Its participation benefits multiple players and platforms within the wearables ecosystem, and ultimately drives total volumes higher.

Apple also forces other vendors – especially those that have been part of this market for multiple quarters – to re-evaluate their products and experiences. Fairly or not, Apple will become the stick against which other wearables are measured, and competing vendors need to stay current or ahead of Apple,” kommenterade Ramon Llamas som är research manager på IDC om resultatet.

Just nu har Fitbit störst marknadsandel om 24 procent, Apple har 20 procent, Xiaomi 17 procent, Garmin 4 procent och Samsung 3 procent.