När Apple nu lanserar ITP 2.1 ska det bli ännu svårare för mätbolagen att få sina kakor att sitta. Apple säger att de vill skydda användarna, men sanningen är nog en annan.
I senaste versionen av Intelligent Tracking Prevention (ITP) kommer Apple att ta bort alla kakor som hanteras med Javascript efter sju dagar. Det betyder att alla analysrapporter blir helt värdelösa som är äldre än sju dagar.
Om du exempelvis tittar på månadsrapporter i Google Analytics ska du veta att de är efter utrullningen av ITP 2.1 helt oanvändbara. Så trots att chefen vill se månadsrapporter för hur det går för sajten ska du helt enkelt vägra.
Men hur många användare har Safari egentligen?
Safari har 6 procent på desktop och 20 procent i mobilen. Tillräckligt många för att det ska ge en felmarginal.
Så varför tycker Apple att det är så hemskt med cross-site tracking?
Förmodligen för att de vill behålla mer av annonskakan. Eftersom du är inloggad och spårad hela tiden av Apple vill bolaget helt enkelt inte släppa in andra mätningar i sin värld. De vill precis så som Facebook och Google roffa åt sig mer av annonsörernas investeringar.
Apples WebKit Engineer John Wilander kommenterar:
Only document.cookie cookies are affected by the 7-day cap in ITP 2.1. Cross-site tracking is bad for people and for the web. Therefore, ITP will evolve to protect users from being tracked.
— John Wilander (@johnwilander) 27 februari 2019