Apple är tillbaka som världens populäraste – Google inte ens på topp 20

FutureBrand har just kommit ut med sin årliga mätning av världens populäraste företag – alltså de varumärken som uppfattas som starkast, oavsett tillgångar – och Apple går nu tillbaka till sin förstaplacering från tidigare år. Fjolårets etta, Google, finns först på… 21 plats.

FutureBrands ranking går inte ut på att mäta finansiell styrka, utan frågar 3 000 konsumenter kring deras känslor och uppfattningar kring ett företag. Man ber dessa medborgare från 17 olika länder att ranka företag enligt faktorer som tillit, individualitet och innovation.

Apple var alltså årets stora vinnare, och enligt de tillfrågade stod man ut från de andra i sådant som autenticitet, syfte och individualitet – med brasklappar kring välmående och respekt, bland annat. Sökmotorjätten Google, däremot, hittas överraskande först 20 placeringar efter Apple.

Större delen av världen tycks nämligen fråga sig – vilka är Alphabet egentligen!? Detta är i alla fall vad många tror delvis ligger bakom Googles fall med 20 placeringar (exempelvis TechTimes), alltså omorganisering och namnbytet av moderbolaget till Alphabet Inc. Många (alla?) känner till Google. Det andra namnet är väl ändå ett sällskapsspel?

Läs mer: Google går om Apple – är nu världens värdefullaste företag

Mac och iPhone-tillverkaren har därmed återtagit sin tidigare ställning i dessa mätningar, och topp tio-listan ser i övrig ut såhär;

  1. Apple
  2. Microsoft
  3. Samsung
  4. Disney
  5. Abbvie
  6. Facebook
  7. Toyota
  8. Amazon
  9. Celgene
  10. Gilead

Om du vill spana in hela listan så föreslår jag att du klickar dig direkt ditt undersökningsresultaten här.

Behöver du hjälp med att stärka din digitala marknadsföring? Klicka här.