I en studie genomförd av Telia framkommer det tydligt at svenskarna väljer Apple över andra tillverkare som Samsung.
Det är ingen tvekan om att Sverige är ett Apple-land; hela 33%, eller motsvarande 17,6 miljoner prylar kommer från Apple. Samsung kniper andraplatsen med 6,5%, avslöjar data från Telias bredbandkunders WiFi och Telia Zone.
Det visar sig också att svenska hem har i snitt 12,7 uppkopplade saker. Smarta telefoner och surfplattor toppar listan, men högtalare, smarta prylar för hemsäkerhet och inomhusklimat är på frammarsch.
– Mobiler och plattor är ju givna. Men att så många har kopplat upp högtalare, hemövervakning, och till och med investerat i smarta väderstationer, är lite av en överraskning. Är förklaringen den väderbesatte och musikälskande svensken, som dessutom vill ha koll på hemmet under solsemestern? säger Rickard Damm, chef för Telia Zone.
Varje dag tar vi med oss ungefär 10%, eller 5,5 miljoner, av alla uppkopplade prylar till jobbet eller skolan.
– Vi går från och kommer hem med våra mobiler, plattor och datorer. Men både smarta hemmaprylar och saker vi tar med oss ökar stadigt och ett snitt på 15 uppkopplade saker per hushåll ligger nog inte alltför bort när fler och fler tvättmaskiner, klockor, robotgräsklippare och hushållsassistenter kopplas upp, säger Rickard Damm.
Läs mer här