“Varför fråga när du kan mäta beteende”. Så tänkte finska företaget Webmie när de började utveckla sina mätverktyg för flera år sedan. Senaste mätverktyget fångar nu upp allt beteende i mobilen med hjälp av en app.
Användaren laddar ned appen MyDataBank till sin mobil. Appen börjar direkt mäta vad som händer i mobilen utan att dränera batteriet eller störa upplevelsen. Användaren kan sedan välja när hen vill dela med sig av sin data till undersökaren.
Med Webmies app (både till Android och iOS) behöver undersökare inte längre fråga om vad du gjorde i mobilen. Apparna fångar nämligen upp allt som en undersökare vill veta. Vilka tjänster som personen tog del av, vilka artiklar som lästs, hur länge man besökte en webbplats, vilka sökord som använts, vad man tittat på i play-tjänsterna, vilka appar som är mest populära och mycket mer.
Läs också: Webmie strikes a pose in the world of online measurement
För att göra det enkelt för undersökningsföretag att koppla ihop beteende-datan med enkäten har Webmie samarbeten med flera undersökningsverktyg och stora panelkällor som Cint.
Det finurligaste är att du också kan kartlägga konkurrenter eller sajter/appar som vanligtvis inte vill vara med, som Facebook, Google, Youtube och fler. Eftersom mätningen genomförs hos användaren är det fritt fram att mäta vilken app eller webbplats som helst.
Extra kul att det är ett skandinaviskt företag som ligger i framkant när det kommer till mätningar av allt digital.