Intervju med grundarna till ShopGun
ShopGun är en app från Danmark som digitaliserar reklamblad. Appen har över två miljoner nedladdningar i sitt hemland och även 300 000 nedladdningar i Sverige. I och med förvärvet av Mattilbud kommer cirka 1 miljon människor att använda apparna varje månad. Vi fick tillfälle att prata med grundarna om deras tjänst och hur allt egentligen kom till.
Här berättar Christian Birch, medgrundare av och VD på ShopGun till Dagensanalys.se om deras resa.
Varför vill konsumenter ha reklamblad över huvudtaget? Alla skyltar på dörrar som “Ingen reklam tack” säger att man helst vill slippa reklamen.
När min medgrundare Morten och jag startade ShopGun i Danmark år 2009 såg vi hur otroligt mycket reklamblad som hamnade i brevlådan om man inte hade satt upp en “nej tack”-skylt. Senare fick vi reda på att de danska hushållen årligen mottog 60 kilo pappersreklam. Därför ville Morten och jag bygga ett helt nytt format för att finna erbjudanden som skulle ersätta det traditionella sättet att bläddra i reklamblad.
Vi lanserade sedan den första versionen av ShopGun som snabbt blev populär. Vi hade uppfunnit det helt nya formatet för att finna erbjudanden och tänkte att reklamblad inte längre behövdes. Men massvis med folk började skriva till oss och berättade att de faktiskt ville kunna läsa reklambladen och inte bara söka efter specifika erbjudanden. De ville helt enkelt få en mer inspirerande upplevelse genom att läsa och bläddra igenom reklamblad.
När vi introducerade alternativet att läsa reklamblad digitalt tog appen verkligen fart.
Vem är det som använder appen? Vad har ni för typmålgrupp?
De flesta som använder appen i Sverige är i åldern 25-44. Majoriteten, 61 procent, av det totala antalet är kvinnor.
Några intressanta skillnader kan ses jämfört med Danmark, då Kantar Gallup förra året gjorde en undersökning om vår danska app. Där framkommer det bland annat att det i princip är jämt fördelat mellan könen och att yngre personer använder sig mest av appen, då den största åldersgruppen är 18-29 år.
En annan intressant skillnad mellan Sverige och Danmark är anammandet av digitala lösningar. I Sverige tackar 42 procent nej till reklam i brevlådan, vilket kan ha att göra med såväl miljömässiga skäl som bekvämlighetsskäl. I Danmark har vi kunnat se en tydlig attitydförändring, då 18 procent av danskarna tackade nej till reklam år 2010 och den siffran är idag cirka 50 procent. Den åttaprocentiga skillnaden mellan länderna är utmärkande med tanke på att Sverige har 10 miljoner invånare jämfört med Danmarks 5,7 miljoner.
Vilka typer av företag har hakat på att distribuera sin reklam med er lösning?
Vad som skiljer oss åt från många andra appar inom samma kategori är att du inte endast kan finna erbjudanden inom mat. Det finns en stor variation av shoppingkategorier i appen – elektronik, inredning, hem och trädgård etc. – och många som använder ShopGun tycker om att ha den överblicken.
Den magiska frågan – vad ser ni för konvertering i appen jämfört med vanliga reklamblad?
Vi har sett att fler personer har blivit inspirerade av att besöka en butik genom vår app jämfört med vanliga reklamblad. När det gäller konvertering har vi kunnat utläsa att de flesta som besöker en butik efter att ha använt vår app också handlar i butiken.
Enligt Kantar Gallups undersökning i Danmark framkom det bland annat att cirka 85 procent av de som hade besökt en Matasbutik efter att ha använt ShopGun även handlade där i slutändan. Vidare illustrerar studien att 25 procent av de danskar som använder appen dessutom använder den flera gånger i veckan.
Är en app med reklamblad er slutgiltiga destination eller har ni en grand plan?
Reklamblad är absolut inte vår slutgiltiga destination, men de är för närvarande väldigt viktiga.
Vårt syfte som organisation är att göra din vardag bättre – det är något vi har gjort sedan 2009 och något som Morten och jag arbetade med redan innan ShopGun lanserades. Vi anser att en bra vardag är fylld av energi som du kan spendera på saker som är betydelsefulla för dig och vi tror att ett av de största hindrena är shopping. Det tar mycket tid och kan vara ansträngande. Detta vill vi förändra.
Produktmässigt är vår mästerplan att bli ett “Spotify för produkter”. Vi tror att erbjudanden kan jämföras med popmusik på Spotify – något som många tycker om men det finns så klart flera olika genrer. Vi vill inkludera alla produkter och självklart tillåta dig att finna endast erbjudanden om det är vad du är ute efter. Vi vill att vem som helst ska kunna inspirera någon, inte bara butiker som skickar ut reklamblad. Det kan till exempel gälla bloggare som ger tips på mat eller kläder. Utöver inspiration vill vi bli en personlig butler eller assistent till dig när det gäller shopping: vi vill alltså hantera all den shopping du behöver göra men inte vill göra.
Dessutom har vi har arbetat med att ta användarupplevelsen till nästa nivå. Därför har vi tagit fram Incito (betyder inspirera på latin), som är ett nytt sätt att läsa reklamblad på. De digitala reklambladen har hittills ofta varit PDF-versioner av pappersbladen, men Incito är alltså 100 procent digitalt. Det gör designarbetet automatiskt, så som positionering av bilder, etiketter och placering för att ge användaren en bättre upplevelse.
Bild: Grundarna Christian Birch och Morten Bo Rønsholdt.