Appen Instagram omsätter inom två år mer än hela Schibsted

Instagram går från klarhet till klarhet och storebror Facebook ler när resultaten trillar in. Enligt analysföretaget eMarketer kommer mobilappen att redan år 2017 omsätta 24 miljarder kronor vilket är 8 miljarder kronor mer än hela Schibsted Media Group.

Prognoser är trots allt en beräknad gissning, men eMarketer brukar träffa rätt.  I analysen ingår det att Instagram redan i år når en omsättning om 5,1 miljarder kronor.

Enligt eMarketer beror den enorma tillväxten på den stora efterfrågan efter Instagrams annonsformat som kommer att utvecklas att inkludera actions (direkt), möjligheten att köpa annonser med programmatic samt förbättrade spårningsmöjligheter och targeting.

“Now that Instagram is opening up, there is a lot of pent-up demand. The rollout of new features over the next several months means that by the end of 2015, Instagram will have a host of new ad products for advertisers large and small. In particular, Instagram advertisers will be able to use a full slate of Facebook targeting tools, including the popular Custom Audiences feature. That will be a key drawing card.” säger Debra Aho Williamson som är analytiker på eMarketer.