Mediebyrån PHD förutspår apparnas närstående död. De är för svåra, onödiga och passar inte våra beteenden. Robotar kommer ta över och apparna försvinna enligt Mike Cooper, CEO för PHD Worldwide.
Enligt Quantcast har endas 1% av alla appar fler än 50 000 användare. Dessutom används hälften av alla appar vi laddar ned bara en endaste gång. De är för komplicerade menar Mike, vi måste hitta rätt app, installera den, bestämma om vi tillåter notifikationer etc, lära oss ett nytt gränssnitt och sedan komma ihåg att återvända till den. Allt detta krockar med vårt allt sämre koncentrationsförmåga.
Den teknik vi kommer föredra är den som inte kräver någon installation, ingen inloggning utan en gemensam plattform som redan har tillgång till din profil och kan anpassa allt till dina önskemål. Dessa finns redan i form av alla assistenter som Siri, Google assistent och Alexa. Nu behöver vi inte längre leta i appar eller på hemsidor efter informationen, bara nämn varumärket och all information du behöver finns bara en fråga bort.
Redan nu har Unilever använt tekniken för kampanjen ”Big brush, little brusch” där man vill uppmuntra barn att borsta tänderna. Pernod Ricard provade också med att ge tips på att göra cocktails hemma.
Mike förutspår en stark tillväxt för denna typ av marknadsföring under de närmsta fem åren samtidigt som appanvändandet drastiskt kommer minska.
Artikeln är skriven av:
Tobias Hedström
USA-korrespondent
tobias@smartplanner.se