Användarnas egna bilder gav jättelyft

För att ta tillvara på det stora engagemang som finns bland outdoor-communityn har Outnorth sedan förra året använt användarnas egna bilder för att öka både besök och konvertering.

Outnorth har använt svenska Flowbox plattform för att samla in och hantera användargenererat innehåll (UGC), främst kundernas egna bilder från sociala medier.

Innehållet distribueras sedan på den egna sajten, på produktsidor och som både organiska och sponsrade inlägg på sociala medier.

Resultaten vi såg av UGC-kampanjerna var så pass bra att vi idag använder UGC till nästan alla våra sociala medier-kampanjer. Det är bara vid större säljkampanjer vi lyfter brandat material. Vi ser mycket högre engagemang när vi använder användargenererat innehåll. Inläggsreaktionerna har nästan tiodubblats med UGC jämfört med när vi använder eget bildmaterial, säger Mattias Lind, performance marketing manager på Outnorth.

Resultat i siffror
· 10 gånger högre engagement rate
· 94% lägre kostnad per interaktion (kommentarer, reaktioner, delningar)
· 90% ökning i genomsnittligt ordervärde

Här kan du läsa mer.