Använd AR i dina marknadsundersökningar

Företaget OnePoint Global hakar på trenden kring Augmented Reality (AR) och erbjuder nu företag att göra inkludera AR in sina marknadsundersökningar för mobiler. Detta är sannolikt bara en i raden av många som kommer inkludera AR i flera sammanhang då Apple meddelat att både iOS 11 och 12 för mobiler kommer ha AR-kapacitet.

Att lägga på ett virtuellt filter på den verkliga världen är något som många spår kommer bli nästa stora grej. Apple har plöjt ner miljontals dollar i utvecklingen av god AR-kapacitet, och har bland annat tagit fram en app tillsammans med IKEA för att du ska kunna testa att placera möbler hemma innan du köper dem. Nu hoppar undersökningsföretaget OnePoint Global också på trenden med AR och låter företag inkludera den nya tekniken i sina marknadsundersökningar.

Apples mjukvaruuppdatering kommer först i augusti, men sedan flera månader går det att skapa egna AR-appar med deras ARKit som vi skrivit om tidigare. OnePoint Global har dessutom tagit fram sitt eget Software Development Kit (SDK) för att kunna lägga till AR i undersökningar. Enligt företagets CTO Doug Morris är deras SDK så enkelt att använda att nästan vem som helst kan jobba med det.

Däremot verkar fokus vara på AR-utvecklare, snarare än marknadsundersökare, och Morris säger i ett pressmeddelande: ”AR-utvecklare kan enkelt lägga till marknadsundersökningsfunktionalitet i sina appas genom att använda vår SDK utan att behöva bli experter på den komplexa logik som krävs i undersökningar” För undersökningsföretag kan det verka skrämmande att ett gäng AR-utvecklare nu ska ta fram undersökningar, utan att ha någon som helst koll på hur man bygger en bra undersökning eller undviker stora felkällor och misstag. Förhoppningsvis är det kompetens som OnePoint Global tillhandahåller, men det finns inget i deras pressmeddelande som tyder på att så är fallet.

Vi får med andra ord se var företagets utveckling tar vägen, en tydlig risk är att undersökningsbranschen översvämmas av häftiga AR-undersökningar som dessvärre är dåligt utformade och därmed riskerar att ge företag missvisande resultat. Att vara först med det senaste kan med andra ord visa sig kosta mer än det smakar.