Äntligen känslor i enkäter

Norska undersökningsteknikföretaget Confirmit startar ett samarbete med känslomätningsföretaget Emotient, för att göra det möjligt att på ett smidigt sätt mäta känslor som en naturlig del av en enkät.

Förhoppningen är att ge undersökare djupare och mer korrekt information från deras datainsamlande. Emotient-komponenten läggs in sömlöst i en vanlig enkät, ungefär som när respondenten idag får titta på en film och sedan svara på frågor om den (det var hyfsat svårt att göra en sådan sak på brevenkäternas tid). Confirmit utlovar bättre affärsbeslut, bättre produkter och ökad kundnöjdhet.

Vi antar att Bjørn Haugland, Confirmits grundare, sitter i sin hytte och myser när han hör om den här nyheten. Det var trots allt hans sökande efter de smartaste lösningarna och hans vilja att leda den tekniska utvecklingen i undersökningsbranschen, som gjorde Confirmit till den framgångsrika pionjär som de fortfarande är.

Läs mer: Confirmits pressmeddelande.