Ansenligt marknadsundersökningsinstitut delar med sig av data för första gången

GfK – störst i Tyskland och ett av de ledande marknadsundersökningsföretagen i världen – delar nu med sig av finansiell info från sin omfattande konsumentdatabas. Detta är första gången det stora företaget delar med sig av sina marknadsundersökningsresultat på detta sätt. Är det början på en trend?

Datasegmenten som delas inkluderar sådant som konsumenternas finansiella status, finansiella beteende och produktägande. Samtidigt med detta passar GfK även på att släppa ett verktyg för insikter, kallat Crossmedia Visualizer, som ska visa hur finansiella kunder beter sig online.

Detta kan vara början på en trend från GfK, som alltså aldrig tidigare delat data på detta sätt. Dessa mätningar kan nu användas för programmatiska annonser och annan digital marknadsföring.

Läs mer: GfK tappar försäljning och comScore slängs snart ut från börsen

GfK FRS, som databasen heter, har funnits sedan 1977 och publiksegmenten kommer bli tillgängliga via tjänsten Eyeota på plattformar som Adform, AppNexus, Google DoubleClick och Videology.