Ännu ett bakslag för den blå fågeln; Instagram lockar fler annonsörer än Twitter

Siffror från undersökningsföretaget Strata (en del av det stora analysföretaget comScore) visar att Twitters nerförsbacke trots allt fortsätter att luta neråt. Nu visar det sig att Facebookägda Instagram lockar till sig mer annonsörer än Twitter.

Andra undersökningar från exempelvis eMarketer visar att Snapchat också är på väg att gå om Twitter. Den forna superhajpade sociala mediesajten verkar alltså ha svårt att vända denna nedåtgående trend – trots att man rapporterat ett ökat antal användare på sistone (efter en viss stiltje).

Läs mer: Snapchat är nu större än Twitter på dagsbasis

Samtidigt som dessa siffror kommit ut så uppges det att Twitters marknadschef, Adam Bain avgår – ett dåligt tecken, då denna person sedan 2010 sägs ha stått för Twitters annars rätt stabila ställning på annonsmarknaden.

Men alltfler annonsörer väljer alltså andra nätverk – Instagram, Snapchat och såklart Facebook – för kampanjer på sociala medier. Twitter försöker till och med förneka dessa siffor, och pekar på undersökningan från 2015 som visar Twitter i ett mycket bättre ljus; men få experter verkar köpa deras resonemang.

Börjar vi återigen se slutet på Twitter som världsledande aktör bland sociala medier? Med fallande annonsintäkter kommer mindre resurser för vilka man kan locka till sig fler användare som i sin tur kan ge mer annonsintäkter. Detta kan bli en ond cirkel, och det återstår att se om Twitter kan bromsa fallet i tid.

Behöver du hjälp med din digitala annonskampanj på sociala medier? Klicka här