Ännu en stor affär i analysvärlden – eMarketer köps av Axel Springer

Analys- och undersökningsföretaget eMarketer köps av tyska Axel Springer – något som ska stärka Axel Springers närvaro på den amerikanska marknaden. Affären kan vara ett smart drag – men smakar det så kostar det.

Mer än 2 miljarder svenska kronor (250 miljoner dollar) gick det hela på. Köpet av det New York-baserade eMarketer kan dock ge Axel Springer en stor del av den amerikanska kakan.

eMarketer har växt mycket på den globala arenan under de senaste fyra åren, och säger sig själva “hjälpa kunderna navigera den digitala revolutionen inom marknadsföring, media och handel”. De har också ett starkt samarbete med analysjätten WPP kring databaser.

Läs mer: eMarketer uppmärksammar rapport från Dagensanalys.se

Enligt ett officiellt uttalande från Axel Springer är köpet ett stort steg för företaget, som nu kan dra nytta av eMarketers långa och framgångsrika ställning inom den digitala datavärlden.

Behöver du hjälp med din digitala omvärldsanalys? Klicka här