Annonsplattformen som berättar för kunderna om deras annonser har visats – utan kostnad

Detta må vara något av en udda nyhet – ett företag som gör det som andra i branschen gärna tar betalt för. SteelHouse erbjuder nu marknadsförarna att faktiskt få reda på om deras investeringar ger resultat – alltså visningar. Och nyligen släppta siffror visar på att det nu är viktigare än någonsin, när miljontals kronor läggs på annonser som ingen ser.
“Om du köper annonser så ska du inte behöva betala för att veta om de har visats”, menar SteelHouse VD Mark Douglas. Tidigare så tog även de betalt för detta, men de ökade kostnaderna kring programmatisk annonsering har fått dem att anse att man inte ska behöva betala dubbelt så mycket pengar som tidigare – utan att få några siffror kring så kallad Viewability, skriver MarketingLand.
Enligt SteelHouse så är man den första annonsplattformen som erbjuder möjligheten att (gratis) få koll på antalet visningar. Det vanliga är annars att kunder måste gå via tredje part för sådana mätningar, mot betalning.
Läs mer: IAB släpper uppdaterade riktlinjer för viewability
Om detta blir en trend bland fler plattformar eller inte återstår att se, men det skulle kanske behövas. Siffror från mätföretaget Meetrics visar att bara hälften av annonserna i Storbrittanien (49 procent) som visas mötet IAB:s krav på Viewability. Siffrorna är bättre, men knappast  tillfredställande i många andra länder som Tyskland (58procent) eller Frankrike (procent).