Facebook har varit i ordentligt blåsväder på senare tid; inte bara kring sitt sätt att hantera nyheter. Många annonsörer känner sig missnöjda efter att det uppdagats att Facebook räknat grovt fel vid flera tillfällen när det gällt mängden annonsvisningar. Nu säger man till på skarpen.
Det är den australiensiska organisationen AANA (Australian Association of National Advertisers) som nyligen gått ut med ett skarpt uttalande mot sociala mediejätten, skriver Mumbrella.
Man kräver mer transparens kring annonsmätningarna, och att man kan leverera marknadsförare och medieköpare data som man kan lita på. Om Facebook inte gör detta så hotar AANA ta till åtgärder på en global skala.
Läs mer: Facebook räknar fel igen – men lovar nya lösningar
“Om Facebook och andra inte frivilligt börjar med oberoende verifikationer, så kommer det krävas att de stora annonsörerna världen över samarbetar för att få bukt med detta problem och uppnå ett oberoende ansvarstagande i det digitala utrymmet”, skriver AANA i sitt uttalande.
Medieköpen är avgörande för många företags överlevnad, menar man, och mätningarna måste därför vara oberoende och pålitliga menar man. Detta har länge funnits, men Facebook saknar tredjepartsmätningar – som man inte längre kan lita på efter de senaste händelserna skriver AANA vidare.
Facebook har varit snabba med att påpeka att man redan jobbar med tredjepartsaktör, och att man tittar efter flera samarbetspartners. Inte undra på det – branschens reaktioner på dessa felmätningar har varit hårda, om Facebook måste nu agera bestämt för att inte riskera att ställas inför fler ultimatum. I slutändan handlar det ju även om Facebooks levebröd.