Den senaste tiden har det varit mycket prat om annonsfusk, varumärkesskydd och hur det kommer påverka annonsbranschen och framför allt hur mycket pengar som spenderas på digital marknadsföring. Men en undersökning från Warc menar över hälften av annonsörerna att de inte kommer ändra hur de spenderar sina pengar, även om inga förändringar sker.
Senast i förrgår uttalade sig Unilevers marknadschef Keith Weed på IABs konferens och menade att jätteföretaget inte skulle spendera några pengar i kanaler som inte på ett positivt sätt bidrar till samhällets utveckling. Det hela tolkades snabbt som ett förtäckt hot mot både Facebook och Google, och följer i spåren av Procter & Gambles uttalande på samma konferens förra året när de dömde ut annonskedjan som ”murky at best, and fraudulent at worst”.
Men undersökningen från Warc pekar alltså på att annonsörer I allmänhet inte kommer göra några större förändringar i sin digitala annonsaffär. De är helt enkelt fortfarande för beroende av både Facebooks och Googles räckvidd för att kunna stänga ner annonsering där. En studie från eMarketer visar även att mycket få annonsörer under 2017 drog in annonsering på de plattformar som var i blåsväder under förra året. Snarare lades hela 60 % av de amerikanska annonsbudgeten i just Facebooks och Googles kanaler.
Jacob Davis, chef för målgruppsplanering på annonsbyrån iCrossing menar att de flesta annonsörer inte är Unilever eller Procter & Gamble, och har därför svårt att få omsättning och generera ledas genom andra kanaler än de två stora. Men tanke på att den genomsnittlige amerikanen spenderade sex timmar om dagen i digitala miljöer är det kritiskt att synas där. Och med tanke på den position som Google och Facebook har är det naturligt att spendera åtminstone en del av budgeten i just deras annonskanaler. Nu pratas det visserligen om Amazon som en ny spelare på marknaden, men frågan är om deras miljö kommer vara mer transparent och säker för annonsörerna än övriga kanaler.
Inte förrän företag verkligen börjar förlora pengar på annonsaffären och att synas i fel sammanhang kommer det ske några större förändringar spår Jacob Davis. Vi kan med andra ord räkna med att Facebook och Google kommer fortsätta håva in stora delar av annonsörernas budget även under 2018, även om vi givetvis uppskattar att de nu anstränger sig för att skapa bättre klimat för annonsörerna.