Genom att kombinera Rocket Fuels AI-teknik med IBM Watson Discovery får annonsörer tillgång till ett kraftfullt verktyg som identifierar artiklar som är bra att associeras tillsammans med, men hittar även artiklar att undvika. Allt sker i realtid.
Den nya funktionen kallad Brand Moments och gör det möjligt för Rocket Fuel’s AI teknologi att agera på nyhetsartiklar i realtid.
I takt med att innehållet online ökar så snabbt, är det idag omöjligt för marknadsförare att manuellt hitta vilka artiklar som är bra eller dåliga att associeras med, och som stödjer eller stjälper reklaminvesteringarna. Genom att kombinera Rocket Fuels AI-teknik med IBM Watson Discovery får företag tillgång till ett kraftfullt verktyg som identifierar artiklar som är bra att associeras tillsammans med, men hittar även artiklar att undvika. Allt sker i realtid.
Rocket Fuel testar för närvarande den nya AI-funktionen tillsammans med utvalda kunder. Brand Moments kommer att vara tillgängliga för kunder under 2017.
– Genom att integrera IBM Watson Discovery i vår plattform för prediktiv marknadsföring får våra kunder en bättre kontroll över vad deras varumärke associeras med. Genom att definiera nyckelord och analysera de senaste nyheterna får användare en bra blick över i vilka sammanhang deras varumärke figurerar. Om du till exempel säljer semesterresor till en specifik destination, analyserar vår plattformsteknik kombinerad med IBM Watson Discovery sammanhanget i en mängd artiklar online – både bra och dåliga – relaterat till den specifika regionen. Systemet kan acceptera eller förkasta, buda högre eller lägre, eller välja att inte buda alls på de annonseringsmöjligheter som finns, baserad på den påverkan som det kommer att ha på varumärket. Det är en bra kombination som stärker varumärket och reklamkampanjens resultat, säger Magnus Johansson, Nordenchef, Rocket Fuel.
– Vi är glada över att få samarbeta med Rocket Fuel och ser fram emot att se vad integreringen av Watson Discovery kommer tillföra marknadsföring- och annonseringsprogram. Företag i alla branscher drar nytta av Watsons kognitiva teknologier, där Watson Discovery är den senaste i en serie produkter som ger dessa företag nya möjligheter, säger Beth Smith, general manager, IBM Watson.
Kunder som annonserar i Europa och som vill utnyttja Rocket Fuels partnerskap med IBM innan Brand Moments finns tillgänglig på marknaden, kan göra det via UBX. Denna integration innebär att varumärken som använder Watson Marketing för epost- och sms-kampanjer eller i sociala medier eller för push i appar, kan synka och personligt anpassa budskapen över flera kanaler. Dessutom kan systemet hjälpa företag att använda uppgifter som samlats in offline och genom att kombinera den insamlade datan med Rocket Fuels teknologi kan de skapa framgångsrika kampanjer.