Efter attacken i New Zealand kräver organisationerna Commercial Communications Council och Association of New Zealand Advertisers att Facebook stänger ned sina streamingfunktioner. Tills att det sker vill man att alla bojkottar Facebook.
Under attacken i Christchurch livestreamades allt via Facebook Watch.
I ett brev har de båda organisationerna, som representerar annonsörer och mediebyråer i New Zealand, krävt att Facebook nu ser över sin Watch och helt enkelt stänger ned alla funktioner som gör det möjligt att liveströmma.
Following the Christchurch attacks, we have spoken with New Zealand’s largest advertisers, and advertising and media agencies and we are collectively calling on our global networks to petition Facebook to make immediate changes to the security of its live streaming platform or, alternatively, suspend its use altogether until it can ensure the spread of such harmful content can never happen again, står det i det öppna brevet.
Här är vad annonsörerna och mediebyråerna vill:
1. Ta bort alla annonsering på Facebook tills att funktionen för att liveströmma är avstängd.
2. Adressera detta hos alla företag och organisationer som annonserar eller använder Facebook.
3. Att fler branschorganisationer i världen kräver samma sak.
Given there has been silence from Facebook regarding its live streaming capabilities, ANZA and the Commercial Communications Council and their members believe the issue needs to be escalated, and we need to use our united global force as an industry to drive urgent actions, uppmanar organisationerna.