En rad annonsörer har tidigare i år slutat annonsera på YouTube efter att deras annonser visats i samband med bland annat terrorism och rasism. En av dem var JPMorgan Chase, som nu har tagit saken i sina egna händer och utvecklat en algoritm.
Flera stora annonsörer, bland annat brittiska regeringen, har tagit bort sina annonser på YouTube då de upptäckte att de visades i samband med stötande innehåll. Google, som äger YouTube, lovade bättring men har inte lyckats leverera en hållbar lösning.
Business Insider rapporterar att banken JP Morgan Chase har utvecklat sin egen algoritm för att identifiera vilka kanaler som är ‘säkra’ att annonsera i. Algoritmen består av 17 olika filter som används för att säkerställa vilka YouTube-kanaler som är bra och vilka som inte är det.
“The model that Google has built to monetize YouTube may work for it, but it doesn’t work for us,” säger Aaron Smolick, executive director of paid-media analytics and optimization på JPMorgan Chase. “The attention of protecting a brand has to fall on the actual people within the brand itself.”
Algoritmen, som blev klar i oktober, har valt ut 3000 kanaler (av fem miljoner) där deras annonser visas. Enligt JPMorgan Chase har algoritmen hittills varit 99,9 procent framgångsrik.
Att JPMorgan Chase tvingats ta fram en egen lösning visar hur mycket annonsörer misstror Google och YouTube. Det återstår att se om Google lyckas ta kontroll över situationen eller om ännu fler annonsörer lämnar.