GroupM lanserade igår sin prognos för annonsmarknaden 2018. Förvånande är den stora andelen som går åt till att betala för teknik och data när företag går från traditionella till digitala kanaler.
När GroupM igår lanserade sin prognos för annonsmarknaden 2018 var det inte mycket som ledde till höjda ögonbryn. Digital marknadsföring förväntas öka med 11,3 % nästa år, vilket visserligen är lägre än de 11,5% som marknaden ökar med under 2017. Anledningen till inbromsningen tror GroupM beror på att så stor del av pengarna försvinner till teknik och data när pengarna flyttas från traditionella till digitala kanaler. Enlig GroupMs beräkningar går hela 25% direkt till att betala för tekniken, och ger därför inget ökat mervärde till marknadsföringen.
Nästa år beräknas dock bli det år när digital marknadsföring för första gången går om tv-marknadsföring i Sverige tillsammans med 16 andra länder. TV-investeringarna beräknas öka med 2,2%, men lär få se sig bli omseglade av den digitala marknadsföringen.
Vinnarna är givetvis Facebook och Google, som i rapporten beräknas stå för 84% av omsättningen i digitala kanaler. Inträdet av Amazon på marknaden hoppas dock GroupM kan bidra till ett bättre konkurrensklimat än när bara två stora aktörer styr hela marknaden.
Även programmatiska investeringar ökar, men i lägre takt än tidigare. Anledningen till det bedöms vara att annonsörer fortfarande är oroade över transparens och varumärkessäkerhet. Många väljer därför att enbart synas på vitlistande sajter, vilket givetvis påverkar såväl kostnaderna som räckvidden. En stor utmaning för aktörer inom programmatic är därför att öka transparens och se till att vara tydliga med hur och var annonser syns.
För annonsörerna å sin sida handlar det om att ställa tydliga krav samt se till att, i och med GDPR, ha koll på hela kedjan av aktörer när de försöker nå konsumenterna med personliga budskap. 2018 kommer onekligen att bli ett spännande år för alla som jobbar inom marknadsföring.