Facebook testar just nu betalningsviljan för att ha ett annonsfritt Facebook. Men det är mer spel för politiken än det är sann ambition. Det går för bra att sälja annonsytor till hoppfulla annonsörer på Facebook.
Om ditt företag har miljontals annonsörer som spenderar miljarder för att få synas till dina miljarder användare är ett annonsfritt alternativ en riktig dålig idé. Med en annonsaffär är the sky the limit och i en betalsituation med användare kanske 19 kronor i månaden.
Sen är det ju faktisk så att annonserna på Facebook inte stör som annonserna i kvällstidningar eller reklamen på TV. De är inte lika in your face så för mig får de gärna vara kvar där. Ofta är annonserna även riktade till mig baserat på mina intressen vilket resulterar i ganska pricksäkra annonser. Gissa vilka jag blockerar.
Klart att publicister, tv-hus och andra medier gärna skulle se att Facebook slutade med annonser för då skulle de få tillbaka den annonsaffär som de nu dagligen förlorar till Facebook och även Google. Tänk om de kunde vrida tillbaka klockan för då skulle det bli som det alltid varit. Time to wake up!