Betalda annonsvisningar i mobilappar ökade med 84% första kvartalet 2018, visar en rapport från PubMatics.
Mobilannonsering fortsätter växa starkt enligt PubMatics rapport Quarterly Mobile Index (QMI), som påvisar trender inom mobil annonsering och publiceras kvartalsvis. Tre trender är tydliga under första kvartalet 2018: den starka tillväxten av annonsering i mobilappar, fortsatt expansion vad gäller header bidding på mobilt innehåll och ökade annonsbetalningar för flerkanalsvisningar.
Introduktionen av header-bidding på annonser i mobilappar har lett till ett skifte vad gäller intäktsmöjligheter för utvecklare av mobilappar. Header bidding för mobilt innehåll på webben har funnits ett tag, men för mobilappar utgör de en ordentlig tillväxtpotential. PubMatics globala volymer för betalda annonsvisningar i mobilappar ökade med hela 84 procent under första kvartalet 2018, jämfört med samma period förra året. Det ska jämföras med 28 procents tillväxt för annonser i mobilt innehåll på webben, under samma period. Med 59 procent utgör app-annonsering nu majoriteten av betalda mobilannonsvisningar hos PubMatic.
– Teknikutvecklingen, som till exempel integration i header bidding på server-side, gör att apputvecklare nu kan experimentera med sina demand partners för att hitta en optimal kombination, förklarar Jonas Olsen, Regional Vice President Northern Europe på PubMatic.
Rapporten visar stadig tillväxt för mobilannonsering via både PMPer och den öppna auktionsmarknaden. PMPer och andra programmatiska direktkanaler ger ett skydd mot fraud och ökar kontrollen för både publicister och köpare. Det har lett till att de mobila PMP-annonsvisningarna ökade med 43 procent under första kvartalet jämfört med samma period förra året. Trenden att satsa på kvalitet är synlig i hela det programmatiska ekosystemet och har lett till att mobila annonsvisningar ökar även på den öppna auktionsmarknaden, upp 56 procent under första kvartalet 2018.
Rapporten visar även att:
• annonsvisningar via header bidding ökade med 70 procent under kvartalet, med mobil som drivande med 110 procent ökning, jämfört med samma period förra året.
• teknologi, nyheter och underhållning & fritid var de marknader där mobilannonsering ökade mest på både öppna och privata marknadsplatser.
• den genomsnittliga mobila PMP eCPM erbjöd 170 procent mer jämfört med det som erbjöds på den öppna marknaden under första kvartalet 2018.
• videoreklam inom mobil fortsätter öka och närmare fyra av tio betalda annonsvisningar på PubMatics lösningar skedde på en mobil enhet under Q1 2018.