Annonsering i mobilappar fortsätter öka

PubMatic, en säljplattform (SSP) har presenterat årets andra rapport om trender inom mobilannonsering, Quarterly Mobile Index (QMI).

Rapporten, som bland annat pekar på fortsatt ökad annonsering i mobilappar och inom mobil video och mer utbredd användning av privata marknadsplatser (PMPer) samt betalningslösningar i flera kanaler, ger marknadsförare och publicister insikter i hur de bäst kan dra nytta av programmatiska annonseringsmöjligheter inom mobilområdet.

Undersökningen visar bland annat att investeringarna inom mobil annonsering ökade med 25 procent under andra kvartalet 2018, jämfört med motsvarande period förra året och intensifieras nu globalt.

Rapporten pekar även på ökade annonsmöjligheter i mobilappar. När fler konsumentera väljer att använda appar istället för mobila webbläsare, ökar annonsbudgetarna inom området. Annonsörer använder dessutom alltmer PMPer direkt i apparna för att få bättre ROI, men även för ytterligare en skyddsnivå mot annonsbedrägerier.

– Annonsering i mobilappar fortsätter vara central i de programmatiska annonsinvesteringarna. Eftersom konsumenter fortsätter flytta över till mobilappar, är potentialen för publicister och annonsörer enorm, säger Jonas Olsen, Regional Vice President Northern Europe på PubMatic.

– På PubMatic är vi helt fokuserade på att ge publicister den teknologi och de verktyg de behöver för att kunna öka sina intäkter inom detta växande område, samtidigt som vi pushar för samma kvalitetsstandarder för annonsering i mobilappar, som vi nu ser utvecklas inom desktop och mobil webb, avslutar Jonas Olsen.

Publicister bör även vara uppmärksamma på att annonsinvesteringar inom video nu flyttar väldigt snabbt från desktop mot mobilt. Under förra året ökade annonsinvesteringarna inom mobil video med 239 procent, inklusive 688 procent ökning av annonsering i mobilappar och 73 procent ökning inom mobil webb under andra kvartalet, jämfört med samma period tidigare år.

Datan visar även på en markant ökning av mobil annonsering inom sportområdet under Q2, bland annat tack vare världscupen i fotboll, då annonsinvesteringarna låg 50 procent högre än en normal vecka under kvartalet.

Här kan du ladda ned och läsa hela rapporten