Annonsering i digitala medier närmar sig TV med stormsteg

Annonsörer i Europa spenderade över 300 miljarder kronor på reklam i digitala medier vilket är en ökning om hela 11,8 procent jämfört med föregående år. Digitala medier kommer snart att springa om TV som den största annonskakan.

Alla europeiska marknader visade en positiv tillväxt enligt IABs årliga rapport – Europe’s AdEx Benchmark 2014. Även Grekland ska tilläggas.

Topp tio länder rankade efter tillväxt är: Slovenien – 43.1%, Irland – 33.3%, Belarus – 32.8%, Turkiet – 20.8%, Ungern – 19.5%, Bulgarien – 18.7%, Ryssland 17.3%, Grekland – 16.3%, Österrike – 16.0% och Belgien – 16.0%.

“The ninth edition of the AdEx Benchmark report highlights how new advertising opportunities within programmatic trading, mobile and video advertising, and audience and advertising effectiveness measurement supported by educational programmes have driven growth.” kommenterade IAB sin studie.

Självklart kan du fördjupa dig i siffrorna genom att maila adex@iabeurope.eu. När du mailar dem glöm inte att nämna att du läste nyheten om rapporten här på Dagensanalys.se. Om de gillar oss kan vi få lite rabatter och sådant som vi sedan delar med oss av till dig. Vår egna version av Circle of Life.