Videoannonsering är Facebooks nya grej och för att få in material marknadsför de sina nya funktioner för rörlig bild till alla företagskunder. Till skillnad från Likes som de säger att man ska som företag hålla sig borta ifrån. I denna artikel tar vår kolumnist Jerry Silfwer dig bakom kulisserna och avslöjar Facebooks hemliga tankar.
Jag sitter ned med en representant från Facebook, hitrest från Irland. Han berättar öppet om det massiva trycket på honom och de andra säljarna efter introduktionen.
Har ni några bilder, undrar han. Allra helst filmer egentligen, för filmer vore ju allra bäst. Om det vore bäst för företaget i fråga eller bäst för Facebook, ja den frågan får hänga i luften tills vidare.
Men rörligt verkar vara Facebooks nya melodi. Kanske är det Youtubes massiva dominans som sticker i ögat?
Det är tydligen en god investering enligt Facebook att lägga 250,000 kronor på att få en film synlig i människors nyhetsflöden under ett par dagar. Om filmen ser någorlunda okej ut så är det “ett plus”. Och numera så startar filmerna automatiskt i flödet, så det är liksom enklare än någonsin att maximera räckvidden.
Men företag vill ju sprida så pass bra innehåll att de förtjänar fler följare och så att de på så sätt kan nå fler människor som aktivt har visat ett intresse för varumärket, undrar jag.
Den organiska spridningen i Facebook är död, men det är en medveten strategi för att driva på annonsintäkterna
Ärligt talat, säger representanten från Facebook, vi avråder alla våra storkunder från att överhuvudtaget bry sig om att driva likes till sina sidor. Om de tycker att den organiska spridningen sjunkit drastiskt hittills, så kommer den utvecklingen bara att fortsätta.
Men om själva filmen är bra och människor gillar den, envisas jag ändå — kommer den att få mer spridning då?
Inte direkt, svarar representanten från Facebook. Det där med organisk spridning är liksom inget vi rekommenderar företagskunder att satsa på.
Att företaget aktivt säljer just like-kampanjer på sin sajt, ett erbjudande som de själva alltså inte tror på, det verkar åtminstone inte säljarna ha några moraliska bekymmer med. Samtidigt inser jag att det knappast är någon idé att diskutera Facebooks övergripande strategi med de lokala säljarna.
Analys från Dagensanalys.se: Ett exempel på detta är TV4 Play som har delningsfunktion till Facebook och Twitter på deras sida för nyheterna, är det strategiskt riktigt eller inte
Har Facebook förvandlats till ett annonsnätverk för företag?
Det är klart att jag i egenskap av digital kommunikationsrådgivare har sett alla tecken på exakt det som nu sker. Men det är något speciellt att få det bekräftat direkt från hästens mun, helt utan krusiduller och omskrivningar.
Facebook är ett unikt samhällsfenomen och det genomslag nätverket har haft kommer för alltid att äga sin rättmätiga plats i historieböckerna. Mark Zuckerberg skapade en plattform vars nervtrådar löper genom hela den västerländska webben.
Men det blir allt mer tydligt att Facebook är ett socialt nätverk för privatpersoner. För företag har Facebook på kort tid förvandlats till ett renodlat annonsnätverk.
Transformationen från ett socialt nätverk med möjlighet att skapa virala kampanjer till ett annonsnätverk för annonser har redan skett
Mot den bakgrunden blir mitt råd till företag att inte bli känslosamma, att inte gråta över spilld mjölk. Att bli arga på Facebook kommer knappast att tjäna något till. För om vi lägger känslorna åt sidan så ser vi att Facebook faktiskt uppvisar en fantastisk potential — just som annonsnätverk.
Är det synd att Facebook blir mindre socialt för företag? Jag tror faktiskt att det är lika bra. Det har sedan starten funnits en utbredd övertro på vad Facebook är villiga att göra för att tillhandahålla gratis räckvidd till företag.
Valutan på Facebook är den stora dagliga användarbas som de snabbt kan skapa en räckvidd anpassat till olika målgrupper baserat på deras intressen och beteende på nätet, som Facebook kan fånga upp via de avtal som användarna har förbundit sig till när de tecknade sitt konto
För privatpersoner är närvaron på Facebook en annan sak — dessa människor betalar redan genom de annonser de tittar på, det innehåll de skapar och den beteendedata de alstrar i egenskap av segmenterbara annonsörmålgrupper.
Om vi ska lära oss något alls av allt detta, så är det att smarta företag satsar på att utveckla sina egna webbplatser, så att det blir värt för människor att dela dessa sajters olika sidadresser via nätverk som just Facebook.
Kort sagt — det gäller att skapa en strategi där Facebook skickar relevant trafik till företagets sajt. Istället för tvärtom
Kommentarer från Dagensanalys.se
Sammanfattningsvis vill vi på Dagensanalys.se lyfta fram vikten av att inte fortsätta driva trafik till Facebook, utan se på Facebook som en inkastare till restaurangen på en het semesterort som ser till att alla turister kommer in och spenderar sina pengar hos dem. Slussa inte trafiken till inkastaren utanför ert företag (Facebook) det har ni inget för, snarare tvärtom de kommer att stjäla era annonsintäkter via den trafiken som ni slussar till dem. De sociala nätverken börjar tappa sitt värde som en kanal att bygga ett värde utanför företaget, de börjar bli alltför starka konkurrenter till företagen som är närvarande där. Man skall ställa sig frågan, vem tjänar mest på samarbetet ni eller Facebook?
Artikeln är skriven av