Annonser på kvalitetsajter är mer kostnadseffektiva

GroupM har genomfört en studie som visar att annonser som ligger ute på kvalitetssajter är 42 procent mer kostnadseffektiva.

Studien säger att annonser på dessa sajter har 98 procent större chans att placeras i första skärm när jämfört med så kallade ‘non-premium sites’. Kvalitetssajter resulterade i 11 procent högre brand awareness, 19% högre ad recall, 10 procent högre brand perception och 10 procent fler som kunde rekommendera varumärket.

För annonserna är det också bättre att synas på kvalitetssajter då 58 procent har större chans att synas 100 procent in-view i minst 5 sekunder.

Det värsta är att studien samtidigt upptäckte att 48 procent av alla annonser i öppna nätverk aldrig sågs (enligt in-view-standarden).

“For years now, digital advertising has been used as a catch-all term in our industry, encompassing a myriad range of contexts. Now we have the insight to differentiate the value of a high-quality placements – such as on a newsbrand website – from general free browsing. This marks a huge step in our ongoing effectiveness programme and, working with GroupM, our aim is to make this work an actionable part of the online buying process for advertisers,” förklarar Vanessa Clifford som är chief executive på Newsworks som var en del av studien med Group M.