Annonser fortsätter att hamna på hatsajter

SVD har skrivit att flera annonser som publiceras via annonsnätverk hamnar på hatsajter. Så om du använder ett annonsnätverk måste du ha koll att ditt varumärke inte blir förknippat med något du ogillar.
Som exempel i SVDs kartläggningar skriver man om högerextremistiska Breitbart News. Du vet den där blaskan som Donald Trump gillar. Det visar sig att annonser från svenska företag som Karolinska Institutet och Zalando hamnat där. Ganska pinsamt, om man nu inte står för Breitbarts åsikter förstås.
När det väl uppdagats att annonserna från dessa företag hamnade där togs de bort. Men pinsamt nog var det inte annonsören själva som hade koll utan ett annat företag tipsade dem. ”Att vi fick vetskap om den här incidenten fördjupade diskussionen om att vi inte har kontroll över vårt annonsmaterial” säger Karolinska Institutets tillförordnade kommunikationsdirektör Camilla Magnusson till SvD.
Det finns möjligheter att välja var annonser ska visas men det verkar inte som att alla plattformar ger fullt stöd. Och att ha full koll på alla sajter är nära omöjligt då nätverken är gigantiska. Så det kommer alltid att finnas utrymme för pinsamma annonsplaceringar.
Om du känner att du vill fördjupa i dig i detta ska du klicka här.