Resumé har enligt utsago granskat hur populära Instagram-profiler (inte) markerar betalda inlägg i sina flöden. Enligt granskarna handlar det om att rensa upp och förstå vad som egentligen gäller. Men för Resumé verkar det egentligen handla om att sälja sina egna prenumerationer.
Visar sig att flertalet Insta-profiler helt enkelt inte förstått, eller missat att markera upp betalda inlägg.
Kampanjen på Resumé gick ut på att i några inledande artiklar berätta om hur man identifierat betalda inlägg på Instagram, som saknat märkning, och sedan tagit dessa till Reklamombudsmannen som efter påtryckningar valde att fälla flera av profilerna.
Enligt Resumé var “insta-stjärnorna oförstående” att de blivit anmälda och granskarna fick negativ kritik både privat och publikt.
Själv fick jag vittring att något lurt var på gång. För när har Bonnier-ägda Resumé velat göra något för att förbättra något-vad-som-helst utan vinning?
Den första artikeln lyfte frågan, den andra berättade stolt om jakten och den tredje där vi alla skulle få ta del av resultatet hamnade bakom betalväggen. En klassisk trestegs-kampanj med målet att få fler läsare att prenumera på Resumé Insikt. Inte att lyfta en fråga och diskutera den öppet i syfte att förbättra branschen, som granskarna hävdade.
Borde inte då Resumé ha markerat alla berörda artiklar med ANNONS eftersom de ingick i kampanjen?
Själv tycker jag att det blev så tråkigt att hela granskningen visade sig vara en kampanj att få fler att prenumerera på Resume. Känner mig lite lurad eller som vi säger i Finland “den femte spelaren satt under bordet.“