När du trodde att reklammöjligheterna för filter på Snapchat var uttömda kommer de med ytterligare nyheter. Nyligen lanserades animerade filter på plattformen, och nu introduceras möjligheten att göra dessa i reklamform också.
I början av december kom Snapchat med det senaste i filterväg för användarnas bilder: animerade filter med exempelvis dansande julgirlanger. Detta måste ju givetvis även användas i reklamsammanhang, och först ut var Dunkin Donuts som igår under vintersolståndet hade en reklam som ändrades beroende på tiden på dygnet.
Användandet av GIF-animationer har formligen exploderat det senaste året, allt fler använder de små rörliga bilderna i sin kommunikation och för sociala spel av olika slag. Genom att ha rörlig grafik hoppas Snapchat att de kan öka engagemanget ytterligare, samt i reklamsammanhang dra mer uppmärksamhet till annonsören i fråga.
Enligt Snapchat själva tittar deras användare på över 3 miljarder bilder med filter varje dag på plattformen, något som motsvarar ca 35.000 bilder varje sekund. Dessutom sker de flesta interaktion person till person, istället för till en publik massa. Enligt studier som Snapchat gjort bland sina användare är listan av nära vänner mycket viktig för köpbeslut menar hela 87% av respondenterna. Det är med andra ord en mycket viktig kanal för marknadsförare om de vill nå ut med sitt budskap till Snapchats användare, som fortfarande företrädelsevis är unga personer.
För närvarande finns bara de animerade filtren för annonsörer i USA, Kanada, England, Tyskland, Frankrike och Australien, men sannolikt kommer detta att utökas inom kort. Snapchat lovar även att det kommer gå att göra riktade filterkampanjer baserat på kön, ålder, tid på dygnet samt intressen, något som lär öka träffsäkerheten i annonseringen.
Värt att notera är att de sponsrade filtren är en av de få funktioner som övriga plattformar inte stulit från Snapchat ännu. Det förekommer filter på såväl Instagram och Facebook som på Twitter, men som företag går det inte att köpa sitt eget filter i annonseringssyfte. Men det är sannolikt bara en tidsfråga innan vi börjar se reklam för läskedrycker och tandkräm i filter även på de övriga plattformarna.