Christoffer Luthman från analysexperterna Outfox har svarat på våra frågor om nyligen lanserade Google Analytics 360 – produktgruppen från Google som på allvar ska konkurrera med Adobe och SalesForce.
Vad är skillnaden mellan vanliga Google Analytics och Analytics 360?
Analytics 360 är det nya namnet på Google Analytics Premium. Eftersom produkten kommer ingå som en del i 360 sviten kommer man som användare få en gemensam plattform för hantera marknadsföring, tag management, analys och testning. Att de olika produkterna i sviten kommer kunna utbyta data och samverka gör det till en mycket intressant plattform för marknadsförare.
Vi på Outfox har under en längre tid testat delar av 360 sviten och kan konstatera att det är en plattform som kommer ge stora insikter om användarnas beteende och effektivisera marknadsföring och kommunikation.
Vem är tänkt att använda Analytics 360?
Analytics 360 kommer att vara en central del i 360 sviten. Vi kan anta att fler roller än de webbanalytiker och marknadsförare som i dag använder Google Analytics Premium kommer att få upp ögonen för plattformen. Inte minst genom Google Data Studio 360 som kommer att tillgängliggöra data till användare som i dag använder produkter som t.ex. Tableau eller QlikView.
Om man nu vill börja med Analytics 360 vad ska man göra då?
Google kommer successivt lansera de olika produkterna i 360-sviten under kommande månader. Naturligtvis kan man höra av sig till oss på Outfox, som är återförsäljare av Google Analytics 360 sviten, för att få djupare inblick i de olika delarna av den.